Produkter (HALO)

Drevdusch Halo

Beskrivning:
Den vanligaste orsaken till drevhaveri är att temperaturen i drevet blir alldeles för hög, detta medför att oljan inte kan utföra sin uppgift till fullo och därmed ökar slitaget på komponenterna i drevet markant. När din båt planar befinner sig övre halvan av drevet ovanför vattenytan och får därmed ingen kylning , temperaturen kan i extremfall komma upp i äver 180 grader inuti drevet. Vid den temperaturen minskar oljans smörjförmåga radikalt och slitaget ökar. En temperatur på ca 90 grader anses vara optimalt.

Ett tecken på att ditt drev går för varmt är om det uppstår vita avlagringar utanpå överhuset, detta beror på att vattnet förångas mot det heta höljet och lämnar kvar dessa mineralavlagringar. Missfärgning av lacken på drevet är också ett tecken på överhettning.

Vad är den maximala temperaturen ett drev kan klara av?
Vid 150 grader börjar en vanlig drevolja att brytas ned och risken för ett haveri är påtaglig.

Behövs en drevdusch på en fritidsbåt är det inte bara på prestandabåtar?
Höga arbetstemperaturer är något som är värt att beakta på alla båtar med Alpha/Bravodrev. Drevduschen är en billig investering som ökar hållbarheten och livslängden på ditt drev.

Vad gör en drevdusch?
Drevduschen spolar kontinuerligt överdelen av drevet med vatten. Temperaturen sänks härmed med minst 30%. Tester har visat att denna kylning fördubblar livslängden på kullager i överhuset och minskar serviceintervallerna då drevoljan inte bryts ner lika fort.

Vad är termisk chock?
Detta uppstår då metaller värms upp och sedan kyls av snabbt, det är precis det som händer då båtens planing avtar och drevets överhus kommer ner under vattnet. Drevhuset är tillverkat av aluminium, när denna metall upprepade gånger utsätts för denna termiska chock kan sprickor uppstå i materialet. Även slitaget på lager och kugghjul inne i drevet ökar pga av de väldigt små men påvisbara dimensionsändringar som uppstår vid de kraftiga temperaturväxlingarna.

Är det enkelt att installera en drevdusch?
Drevduschen sitter monterad i den aktre stålpinnen till trimcylindrarna och med en bult i drevets överhus (ny bult medföljer som ersätter en av de befintliga till locket på överhuset)

Kunder som köpte Drevdusch Halo, köpte även:

växelhusolja original Mercury 1 L
kr
Pris: 270 kr st
Eftermarknad
kr
Pris: 77 kr st
med impeller
kr
Pris: 1 025 kr st
Varukorg
Din varukorg är tom
Summa varor
0 kr
Fraktkostnad
79 kr
Fler fraktalternativ


Totalkostnad
79 kr
Köp direkt
Artikelnummer


195:-
Original Mercruiser Bälgsats till Bravo 1, 2, 3.
Originalsköldar Mercruiser
Montagehandskar - 29kr/paret
Bälgsatser
För bälg och stödlagerbyte Mercruiser.
Motorolja 25w-40 Quicksilver
Mercruiser original
Styrtappsrenovering
Fuel stabilizer.
Bob´s Machine Jackplate, Heavy Duty 4 tum. Max 300 hk.
Pris 21 245 kr Läs mer
Bob´s Machine, Trim/Tilt, Action style. Max 40hk
Pris 11 800 kr Läs mer
Hydrotab 300SR Eco, komplett kit
Pris 9 995 kr Läs mer
Bob´s Machine Jackplate, Action, Heavy Duty 4 tum. Max 300 hk.
Pris 23 245 kr Läs mer
Para Jac 500hp+
Pris 62 500 kr Läs mer